Tuesday, December 28, 2010

Fenomena Aura

              j
Kewujudan medan magnetik yng mengunjur dari kutub utara-selatan dan kutub selatan-utara oleh bumi menghasilkan satu lapisan perlindungan terhadap hentaman gelombang radiasi (CME) oleh Sistem Suria kita terhadap bumi. Kesan tepisan gelombang radiasi tersebut oleh bumi menghasilkan satu fenomena yang dipanggil Aurora.
                                j
Pemandangan Aurora sepertimana yang anda saksikan di bawah ini hanya terdapat di kawasan kutub utara dan selatan sahaja. Mengapa hanya di kutub utara dan selatan sahaja? Lihatlah sendiri  medan magnetik yang melindungi bumi mengunjur keluar dari kutub utara ke selatan dan sebaliknya selatan ke utara..
                                   j
Maksud Firman Allah S.W.T :
Al-Mulk : 3
“Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan – (mu) – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?”

1)Medan Magnetik Bumi :






2) Aurora Yang Terhasil







 Aurora







  Aurora







 Aurora











 Aurora








  Aurora







  Aurora







 A Auroraurora








 Aurora
Firman Allah S.W.T : Al-A’laa 1-2
“Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi (dari segala sifat-sifat kekurangan)”
“Yang telah menciptakan (sekalian makhlukNya) serta menyempurnakan kejadiannya dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya”
 Aurora
Berfikirlah sejenak tentang fenomena alam tidak terjadi dengan sendirinya dan betapa maha sempurna setiap ciptaan Allah S.W.T yang maha mengetahui setiap keperluan hamba-hamba Nya..

No comments:

Post a Comment